Już niedługo nad Zalewem Wiślanym pojawi się specjalistyczna jednostka, która dołączy do strategicznych zasobów Urzędu Morskiego w Gdyni.
Pogłębiarka, wyposażona w nowoczesny system oraz ładownię do transportu urobku, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu głębokości torów wodnych. Przede wszystkim będzie wspierać drogę wodną przez Mierzeję Wiślaną, co ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa i płynności żeglugi w regionie.
Technologia w służbie żegludze
Tym, co wyróżnia przybywającą jednostkę z Finlandii, jest jej specyfikacja techniczna. Pogłębiarka ssąca nasiębierna jest wyposażona w zaawansowany system pozwalający na efektywne usuwanie osadów z dna wodnego i transport urobku na miejsce odkładu. Dzięki temu możliwe będzie utrzymanie odpowiedniej głębokości torów podejściowych do portów morskich, co ma kluczowe znaczenie dla gospodarki morskiej Polski.
Inwestycja w nową pogłębiarkę to nie tylko krok w kierunku modernizacji infrastruktury wodnej, ale również inwestycja w przyszłość. Jak podkreśla dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, jednostka ta będzie nie tylko utrzymywać główne tory w Zalewie Wiślanym, ale może również znaleźć zastosowanie w utrzymywaniu innych strategicznych miejsc, zwłaszcza w większych portach takich jak Tolkmicko czy Frombork.
Stałe miejsce stacjonowania nowej jednostki przewidziano w porcie Nowy Świat, położonym przy strategicznym przekopie Mierzei Wiślanej. Dzięki temu port ten stanie się kluczowym punktem na mapie polskiej żeglugi, zapewniając odpowiednie warunki do stacjonowania i obsługi pogłębiarki. Umowa na budowę pogłębiarki, podpisana w marcu 2022 roku, o wartości 116,5 mln zł, stanowi znaczące przedsięwzięcie, które wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju polskich dróg wodnych.